cròniques ultralocals

Laia Martín Escoles en Xarxa Carme Alcoverro i Vicent Partal

Diari de l'Escola

Per fi arriba el torn del periodisme digital. Laia Martín ens fa un repàs per tots els blogs actius mentre els seus responsables es presenten i expliquen com es van afegir a Escoles en Xarxa. Ens anem coneixent una mica més. Al final del repàs, Assumpció Maresme, de Vilaweb, i Josep Maria Foix, responsable de Diari de l’Escola, diuen la seua. Maresme proposa que es munte una llista de correu o algun mecanisme semblant que facilite que els responsables dels blogs de centre mantinguen un contacte permanent. J.M. Foix explica els objectius de Diari de l’Escola: facilitar recursos per a l’aula, al voltant del periodisme, no tan sols digital: història de la premsa, Josep Pla, gèneres periodístics, què és una notícia… Ja ha passat mig matí i és l’hora de fer un mosset. En l’interludi gastronòmic saludem i ens saluden. Expliquem i ens expliquen tot d’experiències, dubtes, opinions, projectes. Els de l’Escola Gavina em conten com fan els rodatges de les pel·lícules i de quina manera s’engresquen els alumnes.

Sona la campana i tornem als seients: ara és el torn d’Orland Cardona, Vicent Partal i Carme Alcoverro. Orland Cardona, cap de la Unitat de Projectes TIC del Departament d’Ensenyament té pressa i a penes té temps per a deixar en l’aire algunes frases d’estímul. Partal explica les diferències entre el periodisme de paper i el que es fa amb bits. S’atreveix a comparar l’arribada de la xarxa global amb l’adveniment d’una nova era Guttemberg. Una era Guttemberg més democràtica en què la informació no baixa de dalt cap avall: de les minories iniciades en el domini del codi i la indústria impressora fins a la massa (també minoritària) dels lectors, sinó inter pares, és a dir, de tu a tu. Un professor ultraperifèric s’adreça a uns centenars de lectors amb un mitjà econòmic i rapidíssim d’edició i de publicació. Uns alumnes interaccionen amb uns altres, editen en un temps rècord, publiquen encara més ràpid i ja reben respostes. I l’hipertext: els textos conviden a eixir-ne i a volar cap a altres textos que al seu torn ens tornen a rebotar ací i allà. Un text periodístic d’aquesta mena esdevé una teranyina de continguts i fa dels lectors de premsa digital, uns infidels funcionals: homes de molts diaris. Recordeu aquell aforisme fusterià?: “Temeu l’home d’un sol periòdic (Sant Agustí)”. Doncs, això.

Carme Alcoverro, per la seua banda, ens mostra les possibilitats que el nou mitjà proporciona a l’hora d’ensenyar llengua a través de la literatura: la llibreta de tapes blanes és ara un weblog; per a documentar-se ja no cal trastejar un embalum de volums… Finalment ens ofereix una mostra de les seues experiències.

A continuació l’aula canviarà de disposició. Apareixeran tot de rogles. I ens tocarà a nosaltres. Però això vos ho contaré demà.

Galeria de fotos de la I Jornada d’Escoles en Xarxa.

comenta-ho