cròniques ultralocals
tema: Cultura popular
etiquetes:

El Cristo de Monòver

2. Els decibels

Una processó que es diu del Silenci, pot anar acompanyada de tants decibels? Hi ha la rebolica dels tambors i la del públic. La primera depén de vosaltres i tindria remei. La segona és més complicada de gestionar, però podria canviar si la processó baixara la seua intensitat sonora. L’any passat vau derrocar dues cases al vostre pas. No penseu que és excessiu?

L’actitud del públic és, en alguns casos, la del que va a un espectacle de masses. Alguns espectadors xarren en veu alta, criden, els sona el mòbil, es disparen flaixos, s’encenen focus per a gravar en vídeo… Tot el contrari del que demana un Dijous Sant. Si tens la paciència de llegir aquesta entrada que vaig publicar eixe dia i lliges també els capítols de La voluntad d’Azorín i de Purgatori de Joan Francesc Mira, si preguntes a persones majors, et podràs fer una idea de com es vivia el Dijous Sant a Monòver. Era un dia de penitència, recolliment, introspecció… silenci.

La solució, si voleu tornar a aquell esperit i voleu contagiar-lo als espectadors, és fàcil: no toqueu eixe dia, toqueu en sordina si es pot, toqueu d’una altra manera…

4 comentaris

Uno del Cristo que ya está harto

11-5-2007

Respuesta a tu respuesta, expuesta en monover.com:

Dirigido a Paül Limorti. Eso que me dices sobre el que te contó que habíamos traído la Virgen de los Dolores sólo por haceros ver que se puede ir más lentos que nosotros, me parece increíble: Si lo dices de verdad, parece que ya nos critiquen por criticar y descalificar.

Es inevitable que la procesión del Santo Entierro se haga interminable, ya que tienen que salir 5 cofradías con sus cofrades y andas y hacer las salidas.

Las andas se hicieron nuevas (con los kilogramos y el nuevo tamaño que ello conlleva) por todas las peticiones de cofrades que querían llevar al Cristo (por devoción o no, eso que pese en la conciencia de cada uno. En las andas anteriores tan sólo cabían 12 costaleros). Es posible que el Cristo quede un poco pequeño en las actuales andas, pero creo que el resultado estético (ya que tú me hablas de ello) es mucho mejor del que se conseguía con las anteriores.

Según lo que dices del espectáculo: No te niego que los recorridos buscan más lo estético e impresionante que lo únicamente sacro, pero es lo que suele pasar cuando una costumbre religiosa pasa a ser una costumbre folclórica. Si es un deporte o una penitencia, que cada costalero y cofrade busque en su conciencia (como ya te he dicho antes) y que sobre él pese su punto de vivir la Semana Santa: Si de verdad busca el perdón o un favor de Dios, o si lo hace (como algunos muchos) por ‘fardar’.

Sobre la cuestión ética: Este es un problema parecido que el que se le plantea al que va al Vaticano y ve lo que allí se expone. Como la ética es una cuestión que llega desde un planteamiento individual, que cada uno haga su reflexión.

Espero tu 2ª respuesta con el tema de los decibelios. Un saludo.

Ahora te respondo a esta segunda parte (también se expondrá en monovar.com):

Dirigido a Paül.

Si relees mi primera respuesta a la carta que se publicó por parte del editor de monovar.com y cogida de tu web, verás que te hablo sobre los 2 tipos de ‘follones’ que se escuchan en la procesión de Jueves Santo. El primero, el que producen los tambores, es simbólico, y simboliza el momento en el que se ‘rompen’ cielo y tierra cuando crucifican a Cristo.

El ‘follón’ que monta la gente, repito que es inevitable: ¿de verdad crees que si nosotros bajaramos la intensidad, el público lo haría? No lo creo. En el resto de procesiones, que son un poco más silenciosas, se escucha el mismo ruido. Es lo que pasa cuando, repito, una fiesta religiosa se vuelve en folclórica. Para realzarla se han organizado unos concursos fotográficos. Y como este pasado Jueves Santo no se volverá a repetir, se grabó en vídeo.

De todos, lo de tocar en sordina o no tocar no depende de mí. Sinceramente, prefiero la procesión actual, tal y cómo está: los tambores son un signo de identidad de nuestra procesión.

Gracias. Gracias porque, respondiendote a ti, me ahorro miles de respuestas.

Un saludo.
Uno del Cristo que ya está harto

12-5-2007

Primer de tot, et done la benvinguda a “esta casa”, que és ara també la teua. Et conteste per parts:

Sobre les andes

1. El comentari sobre la Dolorosa que referia és verídic. És un d’aquells comentaris monovers maliciosos dels quals t’has de riure (perquè de vegades són molt enginyosos), però als quals se’ls ha de fer el cas just. El transcrivia com a mostra extrema de les impressions d’una part del públic.

2. La qüestió estètica és absolutament subjectiva, per tant, no ens posarem d’acord. I sobre la participació, tens raó en el que dius i probablement és un punt que també ha trastocat la celebració tradicional i que jo havia passat per alt. El tractaré en la 3a part, quan parle de la Soledad.

3. L’espectacle, com dius, és inevitable, perquè és un component important de la Setmana Santa, des de temps remots, ja que així es va fomentar des de la Contrareforma, després del Concili de Trento. Es tractava de fer entrar la pietat a través de les emocions usant elements espectaculars com les processons o també el teatre. El punt clau es troba en el fet que en la nostra època en què el sentiment profà s’ha fet l’amo de tot, l’espectacle ja no conté res, és com l’esport, un esforç buit. Jo no sé si els confrares com tu, que sembles un creient sincer, no hauríeu de fer un esforç per evitar que l’espectacle religiós acabe deixant de ser-ho del tot i es convertisca en simple esport.

4. La qüestió ètica és també el fruit d’un plantejament individual, com dius, com també l’ànim que mou el confrare a eixir en la processó: diversió o penitència. Però al mateix temps és col·lectiu perquè el confrare, si és un cristià practicant, forma part d’un col·lectiu, la seua germandat i d’una altra agrupació més gran que és la parròquia que es troba dins de l’església. I per tant, es fa necessari un plantejament col·lectiu sobre l’austeritat, la sobrietat i la pobresa que són consubstancials al cristianisme.

En el següent requadre et conteste a la qüestió dels decibels.

12-5-2007

Sobre els decibels

1. La meua proposta de “silenciar” la Processó del Silenci anava en la línia del que explique en el comentari anterior: tornar les celebracions al seu sentit originari o no deixar que es perda del tot.

Gràcies també a tu, perquè este diàleg civilitzat m’ha obligat a reflexionar més a fons i a explicar-me.

Pròximament apareixerà la 3a part sobre la Soledad.

Salutacions.

12-5-2007

A continuació transcric el comentari que va fer Nico al fòrum de Monòver Punto Com. I la meua resposta, per tal que els lectors d’Ultralocàlia no vagen perduts. Qui vulga seguir el debat sobre la Setmana Santa que s’està produït allà, pot seguir este enllaç.

nº 685 de Nico

Dirigido a Paul Limorti. Hola Paul. Que tal. Mira, a mí me ha sorprendido una cosa. Y es que no me esperaba que fueses tú el del camión Pegaso. Yo tuve uno cuando era pequeño, pero pensaba que ya no estaban de moda. Sobre la Semana Santa, realizas una aguda crítica del ánimo por lucirse que guía a las cofradías, ánimo que yo no cuestiono. Pero la Semana Santa de Monóvar es aún más solemne que la de otras ciudades, donde los costaleros salen a cara descubierta con maquillaje y purpurina, y aparecen gritos por todas partes y aplausos cada dos por tres. Esa diferencia fundamental tú no la mencionas, y creo que deja en buen lugar a nuestros pasos y sus formas de proceder, siempre en perspectiva comparativa, claro. También has detectado cierto lujo que al parecer no va acorde con los principios cristianos. Cristo y sus apóstoles acudían con asiduidad al Templo de Jerusalén a orar. En ese Templo habían piezas de oro, plata y bronce, entre otras de valor, que ninguno de éstos pidió que fuesen retiradas.

Resposta de Perpal

1. Els camions Pegaso, com les processons de Setmana Santa, no passen de moda. ;-)

2. Tens raó, encara pot ser pitjor. He vist llocs on, durant la processó es repartien plàtans, els confrares desfilaven tots desgavellats, amb les vestes de tonalitats diferents i veent-se-los dos pams dels camals dels pantalons. No és un consol, ni ens han de servir d’exemple.

3. La pobresa, o almenys una certa austeritat, és -ho torne a repetir-, consubstancial al cristianisme. Vos remet a l’Evangeli que escolteu cada diumenge. Jesucrist va acudir al temple, va armar un cristo pel negoci que tenien muntat allà i, en part per això, el van liquidar.

comenta-ho